KALAM HATI

aku terlahir ke dunia atas ikatan cinta dua insan,terlahir aku bersama akd janji dan sumpah.Akad yang membedakan aku dari insan yang lainnya...

Creating a beautiful moment is never being easy since thousand of effort and word need to be sacrifice.This will be my space of saying inch of life of mine...

Monday, December 27, 2010

TAT TELOR KIKIN












TAT TELOR KIKIN

Bahan untuk pastry...

·         200g butter
·         80g gula aising
·         360g superfine flour
·         1biji telur
·         1/2 sudu kecil esen vanila

·       Bahan untuk filling....

·         1 cawan susu cair
·         4 biji telur
·         1 cawan gula
·         1 cawan air
·         1 sudu besar tepung kastard
·         1/2 sudu kecil esen vanila
·         pewarna kuning


Cara-cara
1.   - Pukul butter dan gula sampai kembang.
2.    -Masukkan telur sedikit demi sedikit.
3.    -Masukkan tepung sampai jadi doh.For better result,boleh simpan dalam peti sejuk selama 30 minit.(dalam tempoh tu boleh la korang buat filling dia.
4.  -  Ratakan setebal 1/2 cm dan terap dalam acuan.
5.    Cucuk dengan garfu supaya tidak kembung. Dan bakar selama 10min pada suhu 180.
6.    -Keluarkan dan masukkan filling. Bakar lagi 10 min.
7.    -Untuk filling. Campurkan semua bahan dan gaul hingga sebati.Untuk hasil yang lebih mantap,boleh masak adunan filing tu sekejap tapi jangan sampai berketul.
      
       
      P/S:..satu adunan ni boleh buat dalm 30 biji yang saiz sederhana...aku punya gambar tak cantik sangat coz my little sister yang tolong kerat and paste pastry..sajer ajar budak2..by the way,sesapa yang x suka filling manis sangat boleh lah kurangkan gula..aku dah selalu wat n family aku suka..try arr...




p


p

1 comment:

  1. salam awk.. sy nk minx tlg 1 perkara leh x? penting sgt.. awk kenal noor nazira binti jaafar kan? :)

    ReplyDelete